W spotkaniu uczestniczyli Dyrektor Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oddział w Opolu Andrzej Kałużny, Zastępca dyrektora ds. realizacji inwestycji Jerzy Roczek, Pełnomocnik ds. inwestycji Bolesław Pustelnik, Wiceprzewodniczący Sejmiku Województwa Opolskiego Bogusław Wierdak, Burmistrz Nysy Kordian Kolbiarz, Członek Zarządu Powiatu w Nysie Daniel Palimąka, Zastępca dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych w Nysie Arkadiusz Jagieło, Prezes Nyskiej Regionalnej Izby Gospodarczej Piotr Liniewski, Wiceprezes NRIG Mieczysław Duraj.
Podczas spotkania przedstawiciele GDDKiA poinformowali, że prace budowy obwodnicy Nysy ruszą na przełomie marca i kwietnia bieżącego roku.
Wiceprzewodniczący Sejmiku Województwa Opolskiego Bogusław Wierdak podkreślił, że istotne jest sprawne prowadzenie inwestycji. Dyrektor GDDKiA stwierdził, że budowa obwodnicy Nysy jest jedyną tego typu inwestycją w województwie opolskim.
Starosta Nyski Czesław Biłobran podkreślił otwartość władz samorządu powiatowego i gminnego w zakresie współpracy z inwestorem.
Inwestorzy poinformowali, że przy wybudowanej obwodnicy powstaną parkingi, ze stacjami paliw, miejscami do pomiaru ciężkości oraz miejscami do odpoczynku - na wzór MOP przy autostradach.
Prezes NRIG Piotr Liniewski zgłosił propozycję spotkania firmy wykonującej inwestycję z lokalnymi przedsiębiorcami.
Przy okazji spotkania, Członek Zarządu Powiatu w Nysie, Daniel Palimąka zaproponował organizację spotkania z GDDKiA w sprawie usprawnienia ruchu przy rondzie „Solidarności” w Nysie a także przyjrzenie się skrzyżowaniu na drodze krajowej w Prusinowicach w miejscu przejścia pieszych do przystanku autobusowego.
Obwodnica Nysy
Przypomnijmy, że w dniu 6 sierpnia 2014 roku w siedzibie Opolskiego Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podpisana została umowa na budowę obwodnicy Nysy w ciągu dróg krajowych nr 46 i 41.
W przetargu na budowę obwodnicy wystartowało 8 wykonawców. Najkorzystniejszą ofertę złożyło konsorcjum firm „Mota Engil” Kraków i „Himmel & Papesch” Opole. Wykonawca ten zaproponował realizację zadania za kwotę 307,440 mln zł dając na wykonane prace 10 lat gwarancji. Obwodnica ma być gotowa w 32 miesiące od dnia podpisania umowy. Zadanie zostanie zrealizowane w systemie Projektuj& Buduj.
Potrzebę budowy obwodnic dla Nysy dostrzegana była od dawna i od co najmniej kilkunastu lat podejmowane były działania, aby prace nad tą obwodnicą mogły ruszyć. W pierwszym etapie GDDKiA – jako instytucja, która finansuje i nadzoruje budowę obwodnic - wykonała w latach 2006-2009 Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe poprzedzone Studium Transportowym. Poddano w nim dokładnej analizie oraz konsultacjom społecznym różne możliwości ukształtowania drogi. W efekcie wyłoniono najlepszy przebieg obwodnicy, czyli północno-wschodni wariant nr VI. Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji budowy obwodnicy Nysy GDDKiA uzyskała w 2009 r. W kolejnych latach trwały starania o uzyskanie finansowania tej inwestycji, które zostały uwieńczone w roku 2013, kiedy to GDDKiA mogła ogłosić przetarg. Nastąpiło to w grudniu 2013 r., a rozstrzygnięcie przetargu nastąpiło w maju 2014 roku.
W ramach zadania zostaną wykonane w szczególności:
- aktualizacja dokumentacji projektowej i dostosowanie rozwiązań projektowych do aktualnych założeń technicznych;
- uzyskanie decyzji Wojewody Opolskiego zezwalającej na Realizację Inwestycji Drogowej (ZRID);
- budowa 16,5 km nowego odcinka w ciągu dróg krajowych, w tym: 7,4 km jako ciąg drogi krajowej nr 46 (droga dwujezdniowa) oraz 9,1 km jako ciąg drogi krajowej nr 41 (droga jednojezdniowa, na odcinku 4 km z dodatkowymi pasami do wyprzedzania – tzw. 2+1);
- budowa 14 obiektów mostowych, w tym 383-metrowego mostu nad rzeką Nysą Kłodzką ze 100 metrowym przęsłem nurtowym oraz 2 obiekty nad istniejącymi liniami kolejowymi z Nysy w stronę Brzegu i w stronę Opola;
- 5 skrzyżowań drogowych, w tym 4 ronda średnie oraz węzeł drogowy typu WB na skrzyżowaniu projektowanej i istniejącej drogi krajowej nr 46 w obrębie tzw. Górki Hanuszowskiej;
- drogi dojazdowe do nieruchomości rolnych, równoległe do ciągu obwodnicy;
- 10 zbiorników retencyjnych i retencyjno-infiltracyjnych;
- przygotowany zostanie teren pod przyszłe obustronne parkingi.
Zgodnie z harmonogramem, na przełomie I i II kwartału 2015 r.,wykonawca rozpocznie roboty budowlane, które potrwają do II połowy 2017 r.
Korzyści płynące z wybudowania obwodnicy Nysy:
Inwestycja ma na celu poprawę przepustowości ulic miejskich i płynności ruchu lokalnego poprzez wyprowadzenie ruchu tranzytowego poza obszar zabudowy miejskiej. Realizacja inwestycji wpłynie na wzrost poziomu bezpieczeństwa zarówno kierujących pojazdami, jak i mieszkańców Nysy. Wyeliminowanie z ruchu miejskiego uciążliwych samochodów ciężkich przyczyni się do poprawy klimatu akustycznego oraz zmniejszenia wielkości emisji substancji szkodliwych do środowiska. Budowa nowego odcinka drogi z dala od terenów zabudowanych, o parametrach zgodnych z obowiązującymi warunkami technicznymi, zapewni komfort ruchu tranzytowego i w znaczny sposób skróci czas podróżujących na kierunku Polska – Czechy oraz Opole – Kłodzko. Realizacja inwestycji umożliwi również skomunikowanie z terenami inwestycyjnymi, wpływając na rozwój aktywacji gospodarczej terenów zlokalizowanych w sąsiedztwie.
Więcej >>
Rzecznik Prasowy Edyta Bednarska-Kolbiarz