W wyniku wrześniowej powodzi poszkodowanych zostało wielu przedsiębiorców z terenu powiatu nyskiego. Szczególnie trudna sytuacja dotyczy pracodawców z gminy Głuchołazy i gminy Nysa. Na pomoc przedsiębiorcom wychodzą instytucje z naszego regionu, które oferują różnego rodzaju wsparcie. Wszystko po to, aby pracodawcy zachowali miejsca pracy oraz nie byli zmuszeni do zamknięcia swoich przedsiębiorstw...
Powiatowy Urząd Pracy w Nysie
Powiatowy Urząd Pracy w Nysie prowadzi nabór wniosków na wsparcie pracodawców w celu utrzymania miejsc pracy. Do tej pory do placówki wpłynęło około 100 wniosków na kwotę 60 milionów złotych. Instytucja zachęca kolejnych przedsiębiorców do składania wniosków. Wszystkie szczegółowe informacje na temat tego rodzaju wsparcia oraz wnioski można znaleźć na stronie internetowej: https://nysa.praca.gov.pl/-/25021226-zmiana-wzorow-dokumentow-dla-pracodawcow-poszkodowanych-przez-powodz-ubiegajacych-sie-o-wsparcie oraz pod numerem telefonu: 77 44 89 933. Co ważne, wnioski należy wypełniać wyłącznie komputerowo.
Więcej informacji dla przedsiębiorców i osób dotkniętych powodzią można również znaleźć w zakładce: https://nysa.praca.gov.pl/wsparciedlapowodzian
Wojewódzki Urząd Pracy w Opolu
Swoje formy pomocy oferuje również Wojewódzki Urząd Pracy w Opolu. O ile Powiatowy Urząd Pracy wspiera pracodawców w utrzymaniu miejsc pracy, o tyle opolska placówka zachęca do korzystania z dwóch instrumentów. Pierwszy z nich dotyczy możliwości ubiegania się o należność za 20 dodatkowych dni urlopu dla pracowników. Z dodatkowego urlopu pracownik może skorzystać do końca bieżącego roku, a pracodawca może ubiegać się o refundację kosztów poniesionych pod nieobecność pracownika. Można uzyskać zwrot za wynagrodzenie miesięcznie do wysokości przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia.
Druga forma wsparcia dotyczy pożyczki z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. O taką pożyczkę może ubiegać się pracodawca, który na skutek powodzi przejściowo zaprzestał prowadzenie działalności gospodarczej lub istotnie ograniczył jej prowadzenie. Pożyczka udzielana jest maksymalnie za okres od dnia 17 września 2024 r. do 31 października 2024 r. Wniosek o udzielenie nieoprocentowanej pożyczki należy złożyć do marszałka województwa właściwego ze względu na siedzibę pracodawcy. We wniosku należy złożyć oświadczenie o braku własnych środków na wypłatę wynagrodzenia oraz wskazanie okresu, za który przysługuje wynagrodzenie oraz kwotę tego wynagrodzenia. Pożyczka jest udzielana na wynagrodzenie miesięczne pracownika do wysokości przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia wraz ze składkami na ubezpieczenia społeczne należnymi od pracodawcy, tj. 9.485,32 zł.
Wszystkie szczegółowe informacje na temat form pomocy dla przedsiębiorców dostępnych w Wojewódzkim Urzędzie Pracy w Opolu znajdują się na stronie internetowej: https://wupopole.praca.gov.pl/-/24857093-pomoc-dla-pracodawcow-i-pracownikow-poszkodowanych-w-wyniku-powodzi-na-terenach-objetych-stanem-kleski-zywiolowej. Informacje można również uzyskać pod numerami telefonów: 77 45 45 424 oraz 77 45 45 425.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych w Opolu
Osoby, które prowadzą działalność gospodarczą i zostały poszkodowane w powodzi mogą w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych złożyć wniosek o świadczenie interwencyjne. Jego celem jest wsparcie w dalszym prowadzeniu działalności. Świadczenie otrzymają przedsiębiorcy, którzy ponieśli szkodę polegającą na utracie, uszkodzeniu lub zniszczeniu, bezpośrednio w wyniku powodzi, składników materialnych przedsiębiorstwa niezbędnych do dalszego prowadzenia działalności gospodarczej oraz zobowiążą się do prowadzenia działalności gospodarczej przez co najmniej 6 miesięcy od dnia otrzymania świadczenia interwencyjnego. Przedsiębiorca musi zobowiązać się również do utrzymania poziomu zatrudnienia przez okres 6 miesięcy od dnia 16.09.2024.
Wniosek o świadczenie interwencyjne można złożyć do 16 marca 2025 roku. Szczegółowe informacje na ten temat znajdują się na stronie internetowej: https://www.zus.pl/-/%C5%9Awiadczenie-interwencyjne. Wzory formularzy znajdują się z kolei w zakładce: https://www.zus.pl/wzory-formularzy/firmy/swiadczenie-interwencyjne. Świadczenie przysługuje w wysokości wskazanej we wniosku. Wnioski można złożyć elektronicznie lub w formie papierowej w każdej placówce ZUS lub w punkcie mobilnym. Można także przesłać go pocztą. W jaki sposób złożyć wniosek w formie elektronicznej Instytucja tłumaczy w zakładce: https://www.zus.pl/documents/10182/12285577/Instrukcja+sk%C5%82adania+wnioksu+RSI+przy+POG_04.10.2024..pdf/7cecfdfe-f648-f96e-b817-0edb15233c8b?t=1728051165537.
Szczegółowe informacje na temat świadczenia interwencyjnego można uzyskać również w każdej placówce Zakładu Ubezpieczeń Społecznych lub dzwoniąc na dedykowaną infolinię pod numery telefonów 33 825 31 34, 76 876 45 76 oraz 502 008 984.
Dodatkowo, przedsiębiorcy dotknięci powodzią mogą opłacić składki w późniejszym terminie. Przedsiębiorcy będą mogli zapłacić składki za okres od 1 sierpnia do 31 grudnia 2024 roku dopiero we wrześniu 2025 roku. Przedsiębiorcy mogą także wystąpić do ZUS z wnioskiem o odroczenie terminu płatności składek lub rozłożenie na raty. Mogą również wnioskować o zawięszenie realizacji umowy o odroczenie terminu płatności składek lub zawieszenie realizacji umowy o rozłożenie należności na raty. Warunkiem jest złożenie specjalnego oświadczenia, że ucierpieli przez żywioł.
Urząd Skarbowy w Nysie
Ministerstwo Finansów przygotowało przepisy, które zawierają szereg rozwiązań przeznaczonych dla poszkodowanych w trakcie wrześniowej powodzi. Przedsiębiorcy mają wydłużone terminy płatności podatków VAT, PIT i CIT. W przypadku VAT odroczenie zapłaty podatku obowiązuje do 25 stycznia 2025 roku. W zakresie PIT i CIT odroczenie dotyczy zaliczek na podatek i podatków należnych za sierpień–grudzień 2024 roku. Przedsiębiorcy rozliczą podatek dopiero w zeznaniu rocznym. Odroczenie dotyczy również podatku odprowadzanego do urzędu skarbowego za pracowników poszkodowanych firm.
Równocześnie przesunięte zostały terminy składania deklaracji VAT miesięcznych i kwartalnych, informacji podsumowujących oraz JPK-VAT do 25 listopada 2024 roku.
Więcej informacji dotyczących przepisów dedykowanych poszkodowanym przedsiębiorcom można znaleźć na stronie internetowej: https://www.gov.pl/web/finanse/rozwiazania-dla-przedsiebiorcow-poszkodowanych-w-powodzi.
Fundacja Rozwoju Śląska
Instytucja oferuje Pożyczkę Powodziową z umorzeniem. O pożyczkę mogą ubiegać się przedsiębiorcy z terenu Województwa Opolskiego, którzy w czasie wystąpienia powodzi zatrudniali nie więcej niż 50 pracowników. Przedsiębiorcy mogą otrzymać do 50 tysięcy zł. Wysokość pożyczki jest ustalana na podstawie oszacowania szkód poniesionych przez przedsiębiorcę.
Co ważne, pożyczka wykorzystana zgodnie z ustawą podlega umorzeniu w całości, w przypadku przedsiębiorcy, który przed wystąpieniem powodzi zawarł umowę ubezpieczenia przedsiębiorstwa od następstw klęsk żywiołowych. Podlega również umorzeniu w wysokości 75% udzielonej pożyczki, w przypadku przedsiębiorcy nieubezpieczonego.
Wnioski o Pożyczkę Powodziową z umorzeniem najlepiej składać elektronicznie za pośrednictwem strony internetowej Fundacji Rozwoju Śląska: https://frs-cb.pl/pozyczki/pozyczki-powodziowe/. Wszelkie informacje udzielane są również telefonicznie pod numerami: +48 77 423 29 18, +48 77 454 26 21, +48 77 423 28 97.